Кулинарно

вторник, 7 септември 2010 г.

Разни експерименти III-ра част

** Тази статия не съдържа научни изследвания. Цитираните стойности са приблизителни и конвертирани от мен в супени лъжици.

МАЗНИНИ или МАЗНО

          Мазнините са важна, необходима и в чистият си вид полезна част за живота ни.
          Чували сме, че са необходими за разтварянето (абсорбирането) в организма ни на мастно разтворимите витамини А, D, E и К. Че мастната киселина е необходима за сърцето ни, за производството на хормони и какво ли още не. Все важни неща (яд ме е, че не вниамвах по биология и химия и се изчерпах до тук).
          Оставяйки продължението на увода ми на тези, които разбират или се интересуват от научните достойнства на мазнините, аз се връщам към кухнята си и поредната доза щуротия в главата ми.
          Случи се днес да ми звънне приятелка и да ме пита как правя пълнени чушки, че нейния малкия ял у нас и искал същите. Типично по женски говорехме едновременно, така, че не е очудващо как докато аз си казвах моето - тя изреждаше нейната рецепта за да сравним и всичко вървеше прекрасно, докато "и нали, после запържваш каймата с..".... вградения ми микрофон блокира и се наложи да включа помощното устройство "памет" в действие. Върнах лентата назад, беше споменала запържен лук, запържена кайма..
"Чакай! какво и пържиш на каймата?" - питах не толкова, че аз до скоро не мятах всичко първо в тигана и после във фурната, а защото наистина се очудих, точно на пълнени чушки...
"Ами, стават ми сбити и не ми е вкусно ако не я запържа" - отговори ми чистосърдечно.
       Разговора ни приключи, рецептата бе уточнена, аз останах с телефона в ръка и тежките размисли - Колко аджеба* олио поемаме на ден?

Дяволитата усмивка цъфна на лицето ми предусещайки как рубриката Разни експерименти днес ще се обогати с още една статия.
Много приготовления не искаше. Бутилка олио (в случая зехтин), мерителна чашка, супена лъжица и празна стъклена чаша (за бира!)


         Първо трябваше да сътворя едно непретенциозно дневно меню на работещ човек. Тъй като моето лично меню е вече изменено и ирелевантно към опита се допитах до форум бг-мама. Там има всичко :-) Заветната тема "Идеи за закуска" беше с впечатлителните 18 страници дължина. Ето! казах си, хем ще науча нови неща, хем ще избера стандарна закуска..... не би... до 3-та страница включително всяка спомената закуска беше или пържена (80%) или със състав в рецептата "250 гр. маргарин"; "1 ч.ч. олио" !!!!!!! Абе хора, 1 ч.ч. олио за закуска?!?!?!?! Ама мазничко си стартираме :-) така де, да ни е по масло през деня.

     Отказвайки се да чета нататък, спретнах менюто по лично усмотрение и спомени.

Закуска: 1 бр. баничка (купена); 1 айран (кофичка 300 мл.)
Обяд: супа пиле (300 мл.) , мусака (1 порция) с 2 с.л. кисело мляко.
Вечеря: Шопска салата (180 гр.); Пържола на скара с пържени картофи.
Разни: вафла или пуканки през деня.
Казах човек, не жана! Затова е такова менюто, да не ми се сърдят дамите за некоректност.

            Първо конвертирах милиграмите в супени лъжици. Помагах си с информация от % съдържание на мазнини в продукт и спомени от българския рецептурник от 86-та година (онази червената тухла).
            Закуска: 2,5 с.л. (млякото също съдържа, за това количество айран е 2,6 гр.)
             Обяд: 4,7 с.л. (Чувам ропота ви вече, но не забравяйте, че месото е с 15% съдържание на мазнини в него. А, въобще не знам колко е в псевдо каймата от сланина, соя и оцветители.) И въобще не коментирам, че ако според рецептурника за 6-8 порции мусака се ползва 70 мл. олио, то в къщи изливаме поне 100.
           Вечеря: 7,7 с.л. .. дам! Пробвайте, хванете оливерника и овкусете с олио салатата си, после направете абсолютно същото движение, но в чаша, после измерете. Ще се изумите сами.
Ами ако беше пържола на тиган, а не на скара?
Безапелационните 14,9 супени лъжици олио бяха измерени и изсипани в тази чаша.

НАЗДРАВЕ!

               *** Опита бе проведен и с меню от 100% фаст-фуд (хамбургери, чипсове, пържени картофки и пуканки за микровълнова). Резултата отказвам да го споделя, защото се изплаших от количеството и реших, че съм сбъркала.
За коректност, уточнявам, че това са с.л. олио + мазнините в месото и млякото. Не смея да изчислявам другите, а и те не са обект на експеримента.

Няма коментари:

Публикуване на коментар