Кулинарно

понеделник, 20 септември 2010 г.

Телешко гювеч

           Есента е в разгара си. Градините натежали от зеленчуци, а у дома седмица за труд и творчество. Сега е времето когато си приготвям и консервирам чисти продукти, които да ме спасят до някъде от тъпканите с консерванти и оцветители готови такива. В къщи е цветна градина от купи пълни със зеленчуци и плодове. Един букет от такива е и днешната вечеря.
          Обичам българската национална кухня и почти няма ястие, което да отказвам от нея макар и рядко да я приготвям у дома. Три са изключенията, които ненавиждах в детските си години и дълго след като сама започнах да си готвя отказвах и да чуя за тях. Това бяха пиле фрикасе, намразено от столовата в училище, грис халва от същото място и... говеч. Последното няма общо със столовата, а с баба ми. Жената готви много хубаво, но спомена за това ястие е в тава с 2 пръста олио отгоре, вкуса също не ми харесваше никак.
          Случайно преди няколко години бях на гости и ми сервираха една божествения, след която думата "гювеч" придоби съвсем друг смисъл за мен.
          Разликата? Беше направено в глинен гювеч и без никаква мазнина, с естествения вкус на зленчуците, без добавени подправки. От тогава го приготвям така.

Необходими продукти:
500 гр. телешко месо
3 картофа
1 глава лук
1 зелена пиперка
1 тиквичка
1 патладжан
200 гр. грах
2 домата
сол, червен пипер, черен пипер на вкус
(други зеленчуци ако има).

    Напълвам глинения гювеч с нарязаните на едри кубчета продукти, посолявам, и покривам с обелените и нарязани на дребно домати. Затварям гювеча и оставям за 5-6 часа на 120 градуса или цяла вечер на 100 градуса във фурната. Накрая се получава една магия, която малкия ми, който по принцип отказва всичко що е "манджа" няма търпение да започне.
Внимание! Трудно за декорация, разпада се :-)

   Лесно ми е, защото не го дебна, не го бъркам. Вкусно е, в това спор няма и го знае всеки опитал гозба приготвена в глинен съд на бавен огън. Времето? Така или иначе си спя, то нека си къкри на час по балонче...

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар